it's all about him

it's all about him

Monday, July 19, 2010

pagi selaSA 20/7/2010

hari ni genap setahun tok wan meninggal...teringat kat tokwan...macammna jaga dia, orgnya senang, tp yang penting ramai org sayang dia....
pagi2 lagi teringat dr. muhaya ophthalmologist....sebab waktu hazim masih kat hospital, mummy ada call ikim.fm, waktu tu dr. muhaya ni la motivator,di slot bahagiakah anda.
dialog nya begini:
assalamualaikum ikm.fm
waaalaikumussalam
siapa di talian
saya asma' dr johor bahru
silakan puan
tq. saya masih dalam pantang 8 hari. baru saja bersalin anak pertama. dan anak saya lemas waktu bersalin. dimasukkan ke icu dan sekarang masih di hospital. pada hari ketiga, doktor dah mengatakan kemungkinan anak ini akan cacat.dan sekarang saya memang x bahagia, saya minta masukan/ input. tq
telefon diletakkan
dr. muhaya pun menjawab..........
memang x dinafikan salah satu ujian yang paling besar adalah apabila ditimpakan pada ahli keluarga sendiri terutama anak. dan kalau si ibu x bahagia, anak pun akan x bahagia. kesian kan anak. ditakdirkan lahir sebegitudan mendapat ibu yang tidak mampu membahagiakan dia. jadi si ibu mesti bahagia. boleh menangis, tp jangan depan anak. sebab dia boleh tahu. tentang akan cacat atau tidak, kita serah pada ALLAH. saya teringat kisah sepasang ibubapa yang menerima kelahiran bayi yang mengalami sakit paru-paru, dr. kata hanya boleh hidup 5 tahun je. tp akhir sekali, kanak2 itu membesar sebagai pemain trompet dan hidup hingga ke usia 25 tahun. banyak lagi kisah2 macamtu, janji ibubapa dan sekitarnya x mati usaha.

orang yang dengar dialog ni adalah makcik norriah terengganu...:)
lega sikit dengar.
hari ni nak baca banyak2 buku pasal cerebral palsy.rasa macam x patut terima hakikat kalau org macam hazim mesti jadi macammatu in future. wallahua'lam.
hazim masih tidur. dr. kata jangan bagi dia tidur ngiring sebelah, kena tidur terlentang atau telungkup. kalau ngiring sebelah takut nanti keras salah satu anggota yang asyik kena timpa.
doa sangat hari ni dapat keluar. kalau dapat keluar esok mnak bawak pergi nuri, nak stimulate mata hazim yang nak asyik tengok kiri je.
mummy sentiasa berdoa agar kami tidak ditimpakan ujian yang tidak mampu kami tanggungi.
doktor pakar baru je buat rounds. so far hazim ok. dia kata kena stay sampai hari ke 7 after op untuk bukak jahit.kira punya kira maksudnya hari sabtu. dr suruh stay sebab takut blood tu reaccumulate balik. so, hari sabtu/ ahad insyallah balik jb untuk ke kursus glenn doman.

p/s: doa sangat2 hazim akan bertambah bagus, tak reaccumulate balik dan sel2 otak dia akan tumbuh. amin!!

1 comment: